Pages

It teaches us

Sunday, November 14, 2010 Read Comment

Saat kita merasakan kita dihimpit dengan pelbagai ujian

Saat kita berkongsi suka dan duka manisnya berada di dalam jalan ini,

Pengalaman - pengalaman kita sepanjang berada dalam jalan ini,

juga pengalaman jiwa-jiwan yang turut bersama-sama sungguh menggugah jiwa,

menambahkan kecintaan kita padaNya, juga pada jalan yang kita yaqini.

Betapa besarnya kuasa Allah,

setiap dari kita diuji dengan bermacam-macam jenis ujian.

Semuanya semata-mata ingin Dia tingkatkan tahapan iman diri - diri kita.

Semakin kita berjalan, bertatih, terjatuh, berlari, merangkak di jalan ini,

semakin Dia membuka pengalaman - pengalaman tarbiyyah.

Di sebalik mehnah-mehnah yang memang akan kita akan lalui,

Solution nya : Kuatnya pergantungan kita dengan Allah.

Da'wah ini da'wah Allah,
mana mungkin usaha-usaha kita menghasilkan natijah,
sedangkan Allah itu memegang setiap perihal-perihal di bumi.

Moga jalan ini membuka dimensi - dimensi baru dalam diri - diri kita,
untuk lebih mengenal jalan yang dilalui oleh para rasul.

Alangkah bahagianya,

saat kita berjumpa Allah,
berjumpa dengan RasulNya dan menyatakan,

"Ya Rasulullah, aku sudah sedaya upayaku mengikuti jalanmu"

Katakanlah (Muhammad),
"Jika kamu mencintai Allah, ikutilah aku,
nescaya Allah mencintaimu dan mengampuni dosa-dosamu."
Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang.

(Ali 'Imran, 3:31)




kerana jalan ini mengajarkan kita untuk lebih kuat..tarbiyyah Allah itu jualah yang terbaik!


(bumi nottingham)

4 voice (s):

PuteriBonda Anis at: November 14, 2010 at 11:29 PM said...

salam piqa

suka sgt333 post ni!!!

:D

alangkah bahagianya kalau kiter dpt berjumpa dengan Rasulullah and Allah dalam keadaan yang bahagia dan mereka meredai apa yang pernah kita buat selama ni kan...
tp, nak ke arah itu...
aku tahu, mesti bukan mudah kan..
mujahadah kena sangat2 tinggi..
ikhlas pun satu hal yang slalu kena jaga kan..
bukan mudah tu..

*__*

astaghfirullah...
ya Allah, permudahkanlah jalan kami untuk menuju kepada keredaanMu di dunia dan akhirat dengan apa jua cara yang Kau kehendaki... Amin...

Anonymous at: November 15, 2010 at 11:11 AM said...

salam pika,suka...^_^

Da'wah ini da'wah Allah,
mana mungkin usaha-usaha kita menghasilkan natijah,
sedangkan Allah itu memegang setiap perihal-perihal di bumi.

syukran ya ukhti.:)

ubaidillah alqasam at: November 16, 2010 at 12:45 AM said...

dakwah for life!!!!!!

fitri at: November 17, 2010 at 5:04 AM said...

sedih melihat upaya diri sendiri..masih belum mampu mengikut jalan yang rasulullah beri..

maafkan ku ya Rasulullah..akan ku cuba sedaya upayaku untuk mengikuti jalanmu kerana aku adalah umat mu...

Related Posts with Thumbnails
 

© 2010 the labyrinth of piousBlogger Template by dzignine