Pages

err..tahun depan umor 20 tahun ek..

Friday, January 30, 2009 Read Comment
bismillahirrahmannirrahim..
sekadar ingin mencorat coret (err..ade ke perkataan nie??) di labyrinth nie..

adegan ini berlaku di dapur rumah saya..(hee~~) tadi sewaktu nak makan tengah hari (err..tengah hari ke..makan semi-evening..ngeh3..suka hati je wujudkan perkataan sendirik~) adik perempuan saya pun suh saya amek nasi yang agak banyak di pinggannye. jadi ape lagi, saya pun men'willing kan diri ambil nasi dia sikit..

tiba-tiba, perkataan ini terpacul di mulut saya,

"dik, tahun nie aku dah 19 ek..(err..cam dah besar nye..)"
"a'ar kak, tadi pon aku terfikir gak..tahun depan ko dah 20.."
"erkks...20??..kejap nyee dah 20..cam raser dah besar lak bile sebut nombor 2 tu..(keh3)"

sepanjang makan tadi..
saya merenung diri sendiri..
err.. tahun depan sudah 20 tahun?
sudah cukup manfaatkah umur - umur kita yang kita gunakan di bumi Allah nie??
hmm.. saya pon bertanya-tanya pada diri sendiri..
gambar hiasan..;p
banyak kah ilmu2 yang kita dah kaji??
ilmu2 dunia ??

"ye ye..kami sedang belajar ilmu dunia nie la, cam pendidikan, sains,keguaman dan lain- lain"


sejarah- sejarah Islam??

"err..alaa, malas nye nak baca..nanti- nanti laa.."

saya tertarik dengan kata-kata seorang di blog nya..

"kita selalu ucapkan selawat kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, Allahumma solli ala muhammad waa'la ali muhammad.."
tapi kan,
sejauh mana kita tahu sejarah-sejarah nabi kita nie?
keturunan-keturunan baginda kita sudah ketahui kah?
adakah kita ini seorang umat Muhammad yang sebenar-benarnya?
banyak kah sunnah2 baginda yang kita turuti?
ayuhlah kita sama-sama memanfaatkan hari - hari bagi meraih sebanyak mungkin keredhaan Allah swt. Tiada lain tujuan kita di muka bumi ini semata-mata untuk menyembahnya dan melaksanakan segala tuntutan-Nya. Dia yang Maha pemurah dan Maha pengasih tidak pernah lupa kepada kita tetapi hanya kita yang kerap kali mencuaikan perintah Allah.

jom2..kita renew niat kita, kita belajar di kelas tue, kita niatkan sebagai beribadah kepada Allah taala..
Allah jadikan kita kat dunia nie kan sebagai khalifah dan hamba abdiNya.. khalifah tu sendiri maksudnya orang bertanggungjawab.. bertanggungjawab terhadap ape??
seperti dalam kitab Allah yang berbunyi,
Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka beribadah kepada-Ku. (Surah Az-Zariyat 51:56)

jadi, nampakkan? Allah dah ciptakan kita kat dunia yang sementera nie semata - mata untuk beribadah kepadaNya..
jadi,
kita kena la settup balik niat kita pergi belajar tu sebagai beribadah kepada Allah.. kita buat ape2 perkara pon sebagai beribadah kepada Allah, insyaAllah, besar ganjaran pahala yang Allah akan kurniakan kepada kita.. siapa yang tak nak pahala kan??



kita hidup ini cuma sekali, tapi tak inginkah sekali itu adalah yang terbaik di pandangan mata Allah banyak-banyakkan lah berdoa kepada Allah, moga Allah buka pintu hidayahNya untuk kita senang terima Ilmu, bukan setakat ilmu- ilmu yang kita belajar di kelas je, ilmu - ilmu akhirat juga..

dan ada petikan kata-kata Abul A'la Al-Maudidi dalam buku Dasar-Dasar Islam nya,
dia ada menyarankan,

"saya tidak mengatakan bahawa setiap orang dari anda semua harus menjadi seorang ulama, membaca kitab - kitab yang tebal dan menghabiskan waktu sepuluh atau belasan tahun untuk usaha tersebut. Anda tidak perlu membaca kitab yang tebal - tebal untuk menjadi seorang muslim.
Saya hanya mengkehendaki bahawa setiap orang dari anda menyediakan waktu SATU JAM sahaja dari dua puluh empat jam yang anda miliki dalam sehari - semalaman untuk mempelajari pengetahuan AD-DIIN (agama).."

erm, betul juga kata-kata beliau nie..
jika kita sanggup tunggu lagu - lagu kegemaran untuk didownload dalam komputer,
adakah tidak boleh,
untuk spend kan masa kita sedikit
untuk kita topup ilmu agama kita..
sudah tentu boleh kan??



rasanya, sampai di sini dulu sahaja..
minta maaf jika ade terkasar bahasa.
sekadar ingin berkongsi sama- sama, moga kita semua sentiasa berada dalam redhaNya, insyaAllah..
so, even umur kita tahun depan dah jadi 20 tahun ke, apa yang penting,
macam mane kita gunakan umur kita tue..okey??

jom2..kita layan jap lagu kat bawah nie.

lagu nie agak cute pada saya.. ngahaha...
saya baru tahu lagu nie ader la start tahun nie,
dari akak2 senior..
then, syins pon bagi idea ntok usha di u tube..

(tak terpikir lak nak usha kat utube...ngeh3~)


so, jom2..kita dengar.

tajuk dia

"demi matahari"

ekceli, dia sebenarnya menceritakan surah Asy-Syams (surah ke 91 dalam al-quran).. dia sebenarnya ada gaya-gaya time nyanyi lagu nie.tapi takkan saya nak tunjuk kot..ngeh3..ape2 pon best laa n kelakar bila kita wat ngan gaya dia sekali..

""cik qilah, aliaa, dan sape2 yang g kuang aritu, korang ingat x lagu nie...ngeh3..aku suruh korang la tunjuk gaya..ngahaha...;p""



selamat beramal..=) wallahualam...

Reblog this post [with Zemanta]

13 voice (s):

QilaRaft at: January 30, 2009 at 12:56 PM said...

fieqa kuat makan~
huish, ko baru tau lagu tu?
ak mase f5 br tau..
time tu junior2 yg wat..
kitorg yg fasilitator ni..
nengok je la..
huhu

Aliaa Ezekiel at: January 30, 2009 at 1:10 PM said...

xde nyer aku nk wat gaye...

hahahaha!

mujo aku lahir taon 1991!

pacat, ko tue pada aku,ek?
hahahahahahahahaha!

anis at: January 30, 2009 at 1:21 PM said...

tak sangka kiter nie maken tua ek...
ihihihi....

(bole ker jd makin muda?? cam conan.. ahahaha~~)

anyway, nisa yg akan jd tua dulu compared ngan piqa.. (sedih~~)
uhuhu..

uit, comey ar lagu nie~~
hihi..
nisa first tyme dgr..

=)

fieqa at: January 30, 2009 at 2:52 PM said...

qilaraft,

eiit,
suka hati la..hahaa..da ader org offer..x baek membazir.amalan syaitan...

alaa, ade org tu pon sekarang dah makan byk..ngahaha.okey.nt kite tgk dan lihat,
bile g kafe paklang sape beli makanan lagi byk..kui3..;p

fieqa at: January 30, 2009 at 2:54 PM said...

qilaraft lagi,

erks, xpasan

alaa..
yelaa..
aku baru tw...
ngeh3..
a'ar..
adik aku kater lagu ni feymes kalo kat asrama2..hee~
dulu kat kisas /smkajb aku x penar dengar,
so tahun ni aku baru dgr la..

see, nisah pon sependapat ngn aku okey..ngeh3

isyh3..senior nie..nape ko tgk je..hehehee~~

fieqa at: January 30, 2009 at 3:06 PM said...

aliaa ezekiel,

xde xde.
ko kene wat gak..ahahaaa!!
msti lawak kalo ko wat..cam silat ko ngn faten time last year tu..ape daaa..hahaha!!

eii,ape dahh..
dari aritu, asyik promot IC ko yang muda (yang lahir thun 91)..
correction aliaa,

dak kelas kite yang dak lompat cume ruhan n ogy je..ngee~~

so, di manakah anda??..hua3..

ei,aku tua dari ko??
bulan kelahiran aku lagi lmbt dari ko..Hoohoo~~

cik aliaa, cik aliaa..

okey la..

by now,
I call u adik aliaa ezekiel la..
adik aliaa yang rajin..(erkss~~)

hahahahaaa!!

fieqa at: January 30, 2009 at 5:24 PM said...

anis,

yep3..kena sedar tue..hehehh~..semakin hari semakin tua..ngehehe~~

ko nak jd conan ke cik nisah..;p..kui3

alolohh,jgn la sedih2..xpe2..kita stil kawan..heehheh..walopon aku sentiasa muda dari kamu..hik3..

yeayy~~..
see, qilahh..
nisah pon first time dgr tw..
myb kat mrsm kot salu pomot..kat skola aku xde..he3..suka hati je wat statement..;p

anis at: January 31, 2009 at 9:18 AM said...

ha'ah..
first tyme dgr..
hihiihi...
klu snada, nisa just tau lagu dyer yg jagalah hati jer...
aper lg lagu snada yg best ek?
any idea??

~SyiNs~ at: February 1, 2009 at 11:50 PM said...

hehe..btui2..
ak pown bwu taw
n dgr..biler ak tgh
usha lagu tuh kat umah
upe2nye adik ngn mak ak
pown taw gak...haha..
siap adik ak wat ghaye agi..

xpe2..ley wat reunion..
haha~
wink*
papepn,lgu tu cute..

suke2..ngee~~

مرضيا تي محمد جا ميلي ~ at: February 1, 2009 at 11:57 PM said...

Salam.
Cik Fieqa ni 20 upenye ea?
hee...kite mcm nk same je..
;)

fieqa at: February 9, 2009 at 7:02 AM said...

nisah,opz..sory lmbt rply.

lagu snada?..
erks, aku pon br2 lagi ngn lagu2 dia la..sorry ek..ade ritu lagu y best gak..ape ntah tjok dia eh..jap..tp tu snada ke ek..kompius ngn opick..
lagu2 opick pon best2..he3...dgr laa~..;p

fieqa at: February 9, 2009 at 7:06 AM said...

syins~..

hahaa..yes2..ade org sokong aku..
suker~~...ngeh3
tol2..adek aku kater pon lagu tu da lame feymes..hu3..ketinggalan zaman gak nih..ngeh3...
erks, pastu ko wat gaye skali x?
ahahahaa!!
lawak2~

jom3..nt ade prgram lagi jom la ikot...jom2..best tw!

fieqa at: February 9, 2009 at 7:09 AM said...

kak atie,

eh3...x laar..saya baru 19 thun nie.hehe..akak 20 ke??..

Related Posts with Thumbnails
 

© 2010 the labyrinth of piousBlogger Template by dzignine