Pages

Pertolongan

Friday, January 22, 2010 Read Comment

Hanya Engkaulah yang kami sembah, dan hanya kepada Engkaulah kami meminta pertolongan. (Al-fatihah, 1:5)

Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk surga, padahal belum datang kepadamu (cobaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cobaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: "Bilakah datangnya Allah?" Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat. (Al-Baqarah, 2:214)

Jika Allah menolong kamu, maka tak adalah orang yang dapat mengalahkan kamu; jika Allah membiarkan kamu (tidak memberi pertolongan), maka siapakah gerangan yang dapat menolong kamu (selain) dari Allah sesudah itu? Karena itu hendaklah kepada Allah saja orang-orang mukmin bertawakkal. (Ali-Imran, 3:160)

Dan sesungguhnya telah didustakan (pula) rasul-rasul sebelum kamu, akan tetapi mereka sabar terhadap pendustaan dan penganiayaan (yang dilakukan) terhadap mereka, sampai datang pertolongan Allah kepada mereka. Tak ada seorangpun yang dapat merubah kalimat-kalimat (janji-janji) Allah. Dan sesungguhnya telah datang kepadamu sebahagian dari berita rasul-rasul itu. (Al-An'am, 6:34)

Musa berkata kepada kaumnya: "Mohonlah pertolongan kepada Allah dan bersabarlah; sesungguhnya bumi (ini) kepunyaan Allah; dipusakakan-Nya kepada siapa yang dihendaki-Nya dari hamba-hamba-Nya. Dan kesudahan yang baik adalah bagi orang-orang yang bertakwa". (Al-A'raf, 7:128)

(Ingatlah), ketika kamu memohon pertolongan kepada Tuhanmu, lalu diperkenankan-Nya bagimu: "Sesungguhnya Aku akan mendatangkan bala bantuan kepada kamu dengan seribu malaikat yang datang berturut-turut". (Al-Anfal, 8:9)

Dan ingatlah (hai para muhajirin) ketika kamu masih berjumlah sedikit, lagi tertindas di muka bumi (Mekah), kamu takut orang-orang (Mekah) akan menculik kamu, maka Allah memberi kamu tempat menetap (Madinah) dan dijadikan-Nya kamu kuat dengan pertolongan-Nya dan diberi-Nya kamu rezeki dari yang baik-baik agar kamu bersyukur. (Al-Anfal, 8:26)

Dialah yang memperkuatmu dengan pertolongan-Nya dan dengan para mukmin, (Al-Anfal, 8:62)

Dan apa saja nikmat yang ada pada kamu, maka dari Allah-lah (datangnya), dan bila kamu ditimpa oleh kemudharatan, maka hanya kepada-Nya-lah kamu meminta pertolongan. (Al-Nahl, 16:53)

Bersabarlah (hai Muhammad) dan tiadalah kesabaranmu itu melainkan dengan pertolongan Allah dan janganlah kamu bersedih hati terhadap (kekafiran) mereka dan janganlah kamu bersempit dada terhadap apa yang mereka tipu dayakan. (Al-Nahl, 16:127)

Dan mengapa kamu tidak mengatakan waktu kamu memasuki kebunmu "maasyaallaah, laa quwwata illaa billaah (sungguh atas kehendak Allah semua ini terwujud, tiada kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah). Sekiranya kamu anggap aku lebih sedikit darimu dalam hal harta dan keturunan, (Al-Kahf, 18:39)

Di sana pertolongan itu hanya dari Allah Yang Hak. Dia adalah sebaik-baik Pemberi pahala dan sebaik-baik Pemberi balasan. (Al-Kahf, 18:44)

Dan di antara manusia ada orang yang berkata: "Kami beriman kepada Allah", maka apabila ia disakiti (karena ia beriman) kepada Allah, ia menganggap fitnah manusia itu sebagai azab Allah. Dan sungguh jika datang pertolongan dari Tuhanmu, mereka pasti akan berkata: "Sesungguhnya kami adalah besertamu". Bukankah Allah lebih mengetahui apa yang ada dalam dada semua manusia? (Al-Ankabut, 29:10)

Karena pertolongan Allah. Dia menolong siapa yang dikehendaki-Nya. Dan Dialah Maha Perkasa lagi Penyayang. (Ar-Rum, 30:5)

Dan apabila manusia itu ditimpa kemudharatan, dia memohon (pertolongan) kepada Tuhannya dengan kembali kepada-Nya; kemudian apabila Tuhan memberikan nikmat-Nya kepadanya lupalah dia akan kemudharatan yang pernah dia berdoa (kepada Allah) untuk (menghilangkannya) sebelum itu, dan dia mengada-adakan sekutu-sekutu bagi Allah untuk menyesatkan (manusia) dari jalan-Nya. Katakanlah: "Bersenang-senanglah dengan kekafiranmu itu sementara waktu; sesungguhnya kamu termasuk penghuni neraka". (Az-Zumar, 39:8)

yaitu hari yang seorang karib tidak dapat memberi manfaat kepada karibnya sedikitpun, dan mereka tidak akan mendapat pertolongan, (Ad-Dukhan, 44:41)

dan supaya Allah menolongmu dengan pertolongan yang kuat (banyak). (Al-Fath, 48:3)

Dan (ada lagi) karunia yang lain yang kamu sukai (yaitu) pertolongan dari Allah dan kemenangan yang dekat (waktunya). Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang-orang yang beriman. (As-Soff, 61:13)

Apabila telah datang pertolongan Allah dan kemenangan, (An-Nasr, 110:1)

Jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu', (Al-Baqarah, 2:45)

Sungguh, pertolongan Allah itu sangat dekat! ^^
Mari kita memohon sebanyak-banyaknya dari Dia.InsyaAllah.

Wallahualam.
p/s- kredit to someone kerana mengingatkan sesuatu. jzkk!

6 voice (s):

iqbalsyarie at: January 22, 2010 at 6:15 PM said...

Indahnya hidup bertuhankan Allah Yang Esa.Setiap ujian darinya,tanda kecintaanNya kpd kita yg hina ini.

Ujian dan musibah yg diturunkanNya,ialah utk menguji kita.Adakah kita mengetuk pintu pertolongan manusia,ataupun pintu pertolongan Allah.

sedangkan,bantuan Allah boleh dtg drpd apa pun.manusia,atau binatang..semuanya daripada Allah.

tapi malanglah bagi mereka yg meminta bukan drpd Allah..kerna dia telah terlupa,bahawa segalanya dtg dari Allah dan segalanya berbalik kepada Allah jua

tulip putih at: January 22, 2010 at 6:32 PM said...

btol2..sangat setuju..
kdg2 x prasan pertlongan dr manusia itu juga pertolongan dari Allah sebenarnya.
sme2 muhasabah..
btw, thanks ats perkongsian..
:)

nadhirah at: January 23, 2010 at 5:30 AM said...

thanx.
sgt suka!
fiqa, doakan nadh..
esok exam midterm.
ya, yakin dgn prtolongan Allah~
syukran awi2 ya sodiki.

nawal at: January 23, 2010 at 5:58 AM said...

suke post nih !

tulip putih at: January 23, 2010 at 5:39 PM said...

nadhirah,

nadh!.lme x dgr habaq..hik3..
oh ye..insyaAllah..mge Allah permudahkan segalanya..insyaAllah..:)

hi3..td kan tgk cd 1, ketika cinta bertasbih time kelas agama.
seriously asyik teringat kwan2 mesir je..hehe..
ley nmpak sikit2, people's way of life there..^^..hehe

tulip putih at: January 23, 2010 at 5:42 PM said...

nawal,

thanks! :) may it benefits..:))
insyaAllah

Related Posts with Thumbnails
 

© 2010 the labyrinth of piousBlogger Template by dzignine