Pages

Sujud Pembebasan

Thursday, February 18, 2010 Read Comment
Syiar dan simbol untuk orang muslim ialah sujud kepada Allah. Sujud yang meninggikan hati.
Syiar dan simbol untuk golongan jahiliyyah pula ialah kebendaan dan seks yang mematikan hati.
Sesungguhnya sujud muslim yang sejati kepada Allah itulah lambang ketinggian dan kemuliaan, syiar kemerdekaan dan enggan menuruti segala taghut.

Sujud itu menundukkan hati, tetapi
memuliakan dan meninggikan muslim yang bertasbih padaNya
Si Jahil menyangkanya belenggu ke atas hamba
tetapi sujudlah yang memusnahkan segala belenggu - belenggu itu
Padanya, semua makhluk akan tunduk pada muslim yang sujud
Seluruh alam takut kepada kata - kata dan perbuatannya
Wajah dan seluruh anggotanya melekat di bumi
Tetapi ia menggongcangkan gunung - ganang
meruntuhkan syirik dan was - was dalam diri,
tetapi ia juga membangunkan generasi - generasi
Dalam diam, kerana hati ada perjalanan yang menundukkan bumi
lantaran kehebatan dan kebesaranNya
Sujudlah hanya kepada Allah, ia mengesakanNya,
lalu mantap dan kuat
menghapuskan setiap penzalim yang sombong
Barangsiapa yang menghayati sujud ini,
dia menikmati kepimpinan dan ketuanan di muka bumi,
dengan keagungan, rahmat dan keindahannya.

[petikan buku Al-Muntalaq, oleh Muhammad Ahmad Ar-Rasyid]
Download di sini

Sujud ini bukan sahaja bererti sujud dalam solat, tetapi tunduk dan patuh kita terhadap apa jua perkara.
Ayuh, bersihkan diri kita dan orang lain dari belenggu - belenggu jahiliyyah! ^_^
Bebaskan diri kita dengan sujud ini.


9 voice (s):

iqbalsyarie at: February 18, 2010 at 4:52 PM said...

Menarik.Penghuraian tentang sujud yg sgt jelas.

tulip putih at: February 18, 2010 at 5:14 PM said...

mge ad manfaatnya.insyaAllah
ayuh, gerakkan diri ntok menghapuskan jahiliyyah di muka bumi n mmbebaskan manusia dr belenggu jahiliyyah!
insyaAllah..

at-toriQ at: February 18, 2010 at 9:28 PM said...

=)

moga dpt terus sujud utk hari2 berikutnya...

ameen

fitrijohari007 at: February 19, 2010 at 4:08 AM said...

padaMu aku bersujud~

tulip putih at: February 19, 2010 at 4:32 AM said...

at-toriq,

:)
insyaAllah, aameen..
rindu org sne! ^^

fitrijohari,

insyaAllah..

lrh at: February 21, 2010 at 4:09 AM said...

salam tuliputih!

jazakillah utk syair sujud tu, sgt best, penuh perasaan. Alhamdulillah Allah perasaan tu smp dan menusuk kalbu. ayuh, bebaskan diri kita dan org lain dr sebarang bentuk perhambaan selain perhambaan kpd Allah s.w.t..

salam juang ya ukhti.. uhibbuki fillah.

p/s: cop, ni bab berapa ye? tak hatam lg

lrh at: February 21, 2010 at 4:10 AM said...

afwan byk typo error, phm2 je kan?

lrh at: February 21, 2010 at 4:42 AM said...

eh sis, hehe. bru terjumpa coz akk tgh bc bab hanya gerhana bukannya terbenam matahari.. :)

tulip putih at: February 21, 2010 at 5:41 PM said...

wslm kak Irh, (hehe)

insyaAllah.btol2..post ini bawa makna besar dlm hidup individu muslim. :)
mari2, kita sme2 bebaskan diri sendiri n org lain dr penghambaan sesama manusia..

salam juang buatmu juga akak ansar ku.hihi..:)

p/s- hehe.paham2..
p/s 2 - sy pon x abes lagi baca kak.ha, btol lah tu.dia dlm bab tu..:)

Related Posts with Thumbnails
 

© 2010 the labyrinth of piousBlogger Template by dzignine