Pages

Langkah

Thursday, March 18, 2010 Read Comment
Berangkatlah kamu baik dengan rasa ringan maupun dengan rasa berat,
dan berjihadlah dengan harta dan jiwamu di jalan Allah.
Yang demikian itu adalah lebih baik bagimu jika kamu mengetahui (At-Taubah, 9:41)

meskipun, biarpun pada awalnya langkah-langkah ini,
ku rasa agak berat,
namun
niat harus dibetulkan,
untuk apa kita lakukan semua ini,
untuk apa kita gunakan masa untuk semua ini,
semuanya semata-mata mencari mardhotillah, Allah ghoyatuna.
semata-mata menunaikan tuntutan syahadatul haq ke atas kita.
ternyata segalanya amatlah manis!
nikmat dakwah dan tarbiyyah yang ku rasakan dalam diri seakan memberi kesan yang amat mendalam.
biarpun selalunya tidak punya masa untuk diri sendiri,
semuanya dilakukan semata-mata keranaNya.
kita tiada rehat di dunia ini,
rehat kita hanyalah di syurga.
medan dunia adalah medan perjuangan menggapai nikmat akhirat,
seperti sahabat-sahabat nabi terdahulu,
berjuang habis-habisan menegakkan islam, kesan dari tarbiyyah nabi muhammad.
perjuangan yang memberi nilai 'kehidupan' sebenar pada orang lain.
kehidupan yang hanya untuk beribadah kepada Allah dan menjadi khalifah di atas muka bumi.

Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepada-Ku.
(Ad-Zariyat, 51:56)

dakwah dan tarbiyyah.
ibarat seperti kapas dicampurkan dengan nila.
satu kapas basah dan satu kapas kering.
air yang diibaratkan sebagai tarbiyyah, membasahkan kapas tersebut dengan nila.
kalau diletakkan ke atas kertas putih,
pastinya kapas yang basah dengan nila akan memberi kesan kebiruan-biruan pada kertas putih.
betapa peri pentingnya air untuk membasahkan kertas putih itu menjadi biru nila bukan?
just the same to tarbiyyah.
perlunya tarbiyyah untuk mengalirkan dakwah pada orang lain,
seterusnya memberikan kesan pada jiwa manusia, yang dahulunya seperti kertas putih,
tiada apa-apa corak di atas nya.
berkat fikrah yang dialirkan,moga nila kebiru-biruan tersebut membentuk corak yang bermakna pada kertas tersebut.

wah, comelnya perumpamaan ni! ^_^
moga hati-hati kita terus terthabat di jalan Allah, insyaAllah.

12 voice (s):

azna.ahmad at: March 18, 2010 at 1:56 AM said...

salam ukht! masyaAllah~ sweetnye entry ni.. terigt kita tazkirah dlm kete eh? rindu anti fillah! :)

tulip putih at: March 18, 2010 at 2:08 AM said...

azna,

hihihi..haha, tulah..comei je tazkirah ni..
smlm tgk balek video2 dlm kereta..
haha, tu y mmg ley ingat jugak..^^
thanks korang! ^_^
rindu fillah juga buatmu..

mge trus thabat,insyaAllah.:)

aleen at: March 18, 2010 at 2:29 AM said...

salam kak..
perumpamaan yg menarik;)

meskipun kadangkala terasa berat kaki utk melangkah, namun setelah melangkah, yg kita akn jumpa pastinya ketenangan~~ tidak sia-sia jika semuanya ikhlas kerana Allah.. :)

iqbalsyarie at: March 18, 2010 at 2:45 AM said...

menarik =)

alaq ashiqin at: March 18, 2010 at 6:41 AM said...

ukhti...sangat benar ape yang dikatakan ini...
nikmat D&T terlalu bernilai...takper...kite penat di dunia...
moga di syurga nanti kite dapat rehat dan bersenang-senang bertemu dengan Allah dan kekasih-Nya...Muhammad..(^_^)

tulip putih at: March 18, 2010 at 8:25 AM said...

aleen,
btol2.
insyaAllah.
kdgkala kita kene kuatkan diri ntok buat kerja ini even rasa berat ntok lakukannya,
dan bile dah kita dah dibiasakan menempuh sesuatu y susah,
insyaAllah, bile ade ujian y lagi besar menimpa,insyaAllah
selalunya, benda2 kecil akan m'lead pd bnda2 besar.
x kesa lah bnde tu baik ke buruk,
bnde2 buruk/x bermanfaat y kecil, klo kita involve, akn lead pada perkara x bermnfaat y lebih besar,
the same goes to bnde2 baik,
perkara2 kecil y baik, jika dilakukan, akn lead pd bnde2 besar..

wallahualam..
skdar berkongsi..
sory klo terbalik2 ayat..hoho.=p

...zUlaIkHA... at: March 18, 2010 at 10:47 AM said...

salam ukhti...

syukran litazkiruni...(^_^)

tulip putih at: March 18, 2010 at 1:23 PM said...

iqbalsyarie,

jazakumullah,
mge ad manfaatnya..=)


alaq,

btol2.alhamdulillah.
nikmat D&T y berbekas ke dalam jiwa,insyaAllah.
mge ramai lagi hati tersentuh dek tarbiyyah dan dakwah islam.insyaAllah..
moge2 kite ketemu mereka y dikasihi Allah..insyaAllah..=)

aziani,

mge ad manfaatnya,
insyaAllah
truskan langkah berjuang ukhtiku! ^_^

~nazierah~ at: March 19, 2010 at 1:31 PM said...

sayu..sgt sweet ;) kgum dgn akk!

tulip putih at: March 19, 2010 at 1:52 PM said...

:)
jazakillahu khair..=)

牛肉麵不加蔥yaya at: June 1, 2010 at 4:10 AM said...

徵信社,尋人,偵探,偵探社,徵才,私家偵探,徵信,徵信社,徵信公司,抓猴,出軌,背叛,婚姻,劈腿,感情,第三者,婚外情,一夜情,小老婆,外遇,商標,市場調查,公平交易法,抓姦,債務,債務協商,應收帳款,詐欺,監護權,法律諮詢,法律常識,離婚諮詢,錄音,找人,追蹤器,GPS,徵信,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信社

anywhere_Smile at: September 3, 2010 at 9:01 AM said...

This set of unspoken pandora jewerly rules went unchallenged it's not pandora bead and this extra weight, almost magically, pandora charms bracelets everything changed.Brings about acne could Pandora beads find out how traditions evolve, they simply do. To discount pandora the creative mind, images of a wizened pandora sale old wizard sitting atop a stone tower towards discount pandora charms the top of by far the largest mountain pop into your head. He sits Pandora beads 2010 in his white robe stroking his long a few facial beard pandora beads charms coupled with surveys the earth's weddings to be which buy pandora charm has a look of greatly consternation.

Related Posts with Thumbnails
 

© 2010 the labyrinth of piousBlogger Template by dzignine