Pages

A letter to a sister

Monday, January 17, 2011 Read Comment


Ke hadapan ukhti ku fillah,

Ukhti ku,
saat aku menatap setiap bait kata yang engkau nukilkan,
betapa perasaan dan hati aku ini bergetar,
melihat engkau bermandikan ujian dan mehnah orang-orang yang berjuang di jalan ini,
engkau seringkali di sibukkan dengan urusan memikirkan masalah ummat yang engkau cintai,
setiap detik dan waktu mu engkau dedikasi kan
segalanya demi da'wah Allah ini,
aku sangat-sangat mengerti perasaan dan keadaan mu,
kerna aku juga pernah diletakkan di keadaan yang hampir serupa denganmu.

Ukhti ku fillah,
dalam menempuh jalan yang panjang ini,
kuatkan pergantungan kita secara total kepadaNya,
Dia sumber kekuatan kita ukhti ku,
setiap masalah dan ujian yang Allah timpa kan ke atasmu,
semata-mata Dia inginmu meningkatkan tahap keimanan dan keyaqinan kita padaNya.
(29:2-3)

Ukhti ku fillah,
semakin kita berjalan dan bertatih menelusuri jalan yang berliku ini,
aku semakin ingat detik-detik kita tersentuh dengan hidayahNya,
biarkan semua itu menjadi memori kita bersama,
juga buah kekuatan kita semua sepanjang jalan ini.
aku sangat kagum akan dirimu,
yang tidak pernah berhenti menjadi pemikir untuk da'wah ini,
memikirkan cara - cara terbaik demi mencorakkan dan meninggikan kalimah Allah di atas muka bumi ini.

Ukti ku fillah,
aku juga sedang belajar,
ternyata ujian untuk setiap dari kita sangat berbeza ukhti ku,
itulah indah tarbiyyah Allah, di uji setiap hambaNya dari pelbagai arah.
semakin kita ini ditarbiyyah olehNya,
semakin banyak perkara yang kita tempuhi,
semakin Allah mendedahkan kita dengan selok belok dan tabi'at jalan ini,
sangat lah tidak setanding ujian - ujian yang kita tempuhi ini ukhti dengan ujian hebat yang ditimpakan atas Rasulullah dan para sahabat.
mereka itu lagi hebat ujianNya, dicerca, hingga tertumpahnya darah, syahid dalam jalanNya,
apalah kita ini, darah kita pon tidak tertitis dari badan kita dek perjuangan yang kita imani ini.

Ukhti ku fillah,
Kita ini lah menjadi penyambung da'wah para Nabi,
mengembalikan manusia kepada Allah,
dengan izinNya.

Ukhti ku fillah,
kukuhkan saff perjuangan ini ukhti ku,
kuatkan tarbiyyah dzatiyah kita ukhti ku,
penguasaan kita terhadap semua perkara hingga ke sekecil - kecil perkara,
ayuh, sama - sama kita berusaha untuk men'tadaburri ayat-ayat Allah yang menjadi kekuatan kita,
seerah - seerah rasulullah dan nabi serta sahabat masa dulu yang menjadi contoh terbaik buat kita.
petarungan kita di jalan ini, hanya kita dengan Allah,
hanya kita ukhti.

Ukhti ku fillah,
kadangkala seringkali aku berperasaan dan bersangka pada Allah,
kenapa kita, kenapa kita ditaqdirkan untuk memahami tanggungjawab ini,
membawa manusia kembali pada Allah.
astaghfirllah.
Allah ini sangat sayang akan kita ukhti ku,
kasih sayangNya seluas langit dan bumi malah lebih dari itu,
setiap waktu kita sentiasa di tarbiyyah olehNya.
tak terfikir dek benak hatiku,
jika Allah tidak mentaqdirkan kita untuk memahami risalah Allah dan para Rasul ini,
boleh jadi kita ini dicampak ke lembah jahiliyyah, ukhti ku.

Ukhti ku fillah,
aku doakan kita semua terus thabat dan istiqamah dalam jalanNya ini,
sekalipun aku terus menitip kata-kata untuk mu,
kekuatan itu jua datang dariNya,
dan diri ini sangat lemah dan hina di sisiNya.

Allah, aku mohon padaMu,
kau berilah kekuatan pada ukhti ku ini,
berikanlah yang terbaik buat dirinya demi da'wah yang kita cinta ini,

Ukhti ku fillah,
aku mencintaimu semata - mata kerananya,
jazakillahu khairan katheera atas segalanya.
moga ini ilham yang terbaik dari Allah,
dan ini sebenarnya yang Allah ingin kita fahami,
segalanya dari neraca Allah.

Ukhtiku,
da'wah ini tidak dipikul oleh orang yang manja. T_T
Moga Allah mengampun kan dosa - dosa kita insyaAllah,insyaAllah.

*

this entry is also dedicated to my sisters fillah all around the world.
Uk, Ireland, france, US, german, czech, india, australia, new zealand, poland, russia, malaysia etc etc :)
lets we together pray to Allah, hoping that He will endlessly give us the strength and the sweet of iman insyaAllah.
Moga kita semua terus thabat dan istiqamah dalam jalanNya.

5 voice (s):

PuteriBonda Anis at: January 17, 2011 at 11:55 PM said...

salam fieqa

terkesan sgt2 dengan post fieqa kali ni

T__T

jazakillah sis
take care
uhibbuki fillah!! :D :D

~HuSnA ZuBiR~ at: January 18, 2011 at 12:59 AM said...

;.;

sy suggest fiqa share kt notes fb..dan tag nama2..sgt bez..:')
cara share y lebih efficient..smpai terus kpd mereka..:)

Anonymous at: January 18, 2011 at 7:08 AM said...

ucu..jazakillah..
sgt2 terkesan..
moga Allah sentiasa bg kekuatan buat KITA..ameen..
moga trbiyah nih mengajar alang lbh kuat..ameen..
luv u fillah,=p
alang..

Anonymous at: January 19, 2011 at 11:20 AM said...

salam fieqa..
dh lama menyusuri blog enti..
dah lama ingin meluahkan rasa di hati..
namun bru kali ni berkesempatan..
rindu enti fillah!!
mg diberi kekuatan di sana utk terus meluncur laju membelah jahiliyah..
jgn pernah berpaling lantaran kmi di sini jua sdg bangkit membina diri n membelah jhlyah,...
meninggalkan kpntgn diri demi ummat yg menanti utk diseru..
ayuh kita bangkit bersama!!
agar gelombang islam akan muncul kembali...
jom sama2 kita Kuat Iman Tambah Amal...biar berpayah2 di sini krn kerehatan yg sbnr disana...
"Ya Allah sampaikan lah kami pd cintaMu n redhaMu..."
to alang;rindu enti jg..mg trus kuat di sana..biiznillah inshaallah=)
mashitah..

tulip putih at: January 31, 2011 at 7:15 AM said...

jzkk semuaaaa...

afwannn rply lmbat!

puteribonda : haza min fadhli rabbi :)

una : hehe, xpela. segan laa nk post kt note fb :)

anonymous @ alang : :P
hihihi. mge trus kuat ukhti! jalan ini mengajar jiwa dan raga kita untuk kental ! :) hehe

mashitah :

ya Allah, rindu nyeee ngan enti.
jzkk singgah blog. mashitah baca gak ek blog kita, segan je.hehe

iAllah, mga terus istiqmah ukhti.
moga Allah membantu kita,
jom doa sama2 iAllah.
rindu fillah! :) <3
eh, alang tu kt msia, msti mashitah confius ni. y kt france, along n ateh :P hihi

Related Posts with Thumbnails
 

© 2010 the labyrinth of piousBlogger Template by dzignine