Pages

Dari Lelaki untuk Perempuan..

Monday, June 15, 2009 Read Comment
Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim.

Segala puji bagi Allah yang Maha Besar dan selawat atas Nabi Muhammad S.A.W

ramai orang kata,
pengalaman mengajar seseorang erti hidup.
dan kadangkala
Allah mengajar kita sesuatu melalui pengantaraan orang lain.
moga2 kita terus
dikurniakan hidayah yang tak putus2
dan hati kita
mudah untuk menerima dan mengamalkannya
insyaAllah..
YA ALLAH, beri kami kekuatan!

kadangkala,
bila kita dah terbiasa melihat maksiat berleluasa,
kita anggap itu adalah perkara biasa,
perkara biasa bagi kita,
perkara biasa bagi dia dan mereka,
Ya ALLAH, aku sedih,
aku sedih kerana kehadiran perasaan 'biasa' itu
bila melihat maksiat di luar kotak mata kita,
Astaghfirllah.

Ya ALLAH,
aku pohon hidayahMu,
moga hidayaMu tak lekang singgah di hatiku,
lantas menguatkan jiwaku
untuk menepis segala godaan2 dunia
yang bisa meracun hati dan fikiranku.

Ya ALLAH,
aku pohon, kau hadirkan hidayahMu,
ke dalam hati kawan2 ku,
ku tahu mereka tahu,
mungkin juga mereka buat2 tak tahu
bila hidayahMu sampai ke kalbu,
atau mungkin juga mereka kurang tahu,
kau sampaikanlah hidayah itu Ya ALLAH!
kerna ku rasa,
sempat lagi buat kau dan aku,
untuk berubah!

Hai orang-orang yang beriman, jagalah dirimu; tiadalah orang yang sesat itu akan memberi mudharat kepadamu apabila kamu telah mendapat petunjuk. Hanya kepada Allah kamu kembali semuanya, maka Dia akan menerangkan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan (Al-Maidah - 5:105)


Nukilan seorang teman bernama lelaki.


Ku berfikir..
Perempuan diakhir zaman ini

Payah untuk kutemui

Yang benar-benar sibuk
dengan urusan baiki diri
Yang ada kini hanya

Sibuk dengan urusan mengumpul dunia

Walau diketahui dunia ini hanya penuh tipu daya


Ku berfikir..

Perempuan diakhir zaman ini

Susah untuk kutemui

Yang benar-benar takut pada Ilahi

Sentiasa mendambakan kasih Ilahi

Yang ada hanya mengharapkan kasih insani

Yang melalaikan orang dan diri sendiri


Ku berfikir..

Perempuan diakhir zaman ini

Sukar untuk kutemui

Ahli profesional yang bertaqwa

Yang benar-benar meletakkan Islam dijiwa

Menggunakan profesionnya sebagai matlamat keakhirat sana

Yang ada hanya ahli profesional yang lalai dan leka

Yang hidupnya lebih berat dari barat

Ibadah dan amal terasa amat berat


Ku berfikir..

Perempuan diakhir zaman ini

Payah untuk kutemui

Yang sentiasa bergelumang dengan majlis ilmu yang bermanfaat

Yang sanggup bersusah dan penat

Dalam mengejar dan memahami ilmu yang berkat

Yang ada kini hanyalah berbangga dengan ijazah
yang ada
Tapi ilmu fardhu ainnya kosong belaka

Ku berfikir..

Perempuan diakhir zaman ini

Susah untuk kutemui

Yang suka berbincang tentang ilmu akhirat
Syahid yang sentiasa menjadi matlamat
Mensyiarkan Islam dan menjunjung syariat

Yang ada cuma menghidupkan sunnah barat
Dan melupakan kehidupan akhirat

Ku berfikir..

Perempuan diakhir zaman ini

Sukar untuk kutemui

Yang sentiasa bermunajat dan berzikir

Sentiasa bertafakkur dan berfikir

Sunnah Rasulullah cuba dipahat dan diukir


Namun kutetap berfikir..


pasti masih ada lagi

Perempuan
diakhir zaman ini
Seperti yang kufikir..


“Berubah itu mungkin mudah, tapi kekal dengan perubahan yang dibuat itu mungkin payah.”

sumber: http://khyrulhycal313.blogspot.com/

nota:
sebenarnya,
sumber sebenar
bercerita tentang lelaki akhir zaman.
jadi ku ubah kerana
ku rasa nukilan di atas ini

juga boleh ditujukan buat perempuan,
buat perempuan di akhir zaman ini.
buat pedoman untuk aku dan kamu.
Mari sama2 koreksi diri,
Bukan setakat teori,
juga untuk amali,
InsyaAllah.



wallahualam..

7 voice (s):

nisa at: June 15, 2009 at 11:17 AM said...

salam fieqa

huhu
bestnyer post nie
cam kene ngan diri ini
hihihi^_^
ha'ah
tula
kdg2, biler maksiat berleluasa di sini sana
walau mulanya terasa berdosa
bole jadi akhirnya kiter terlupa
bila terlupa perkara itu dosa
hati mula terasa biasa
bila hati terasa biasa
aduh!
bermakna terlalailah kita....

erm, wanita islam yg profesional
erm, in ur opinion..
caner yer nak jd wanita spt itu?

arabella at: June 15, 2009 at 11:39 AM said...

salam
nice post.
wee

Aliaa Ezekiel at: June 15, 2009 at 1:52 PM said...

i hv to admit.
i loike this one~
hmm.. ble blk?

fieqa at: June 15, 2009 at 3:29 PM said...

wslm arabella,

hihi~.
tq2..
wah, lame ko x comment ek kat page aku.hi3

fieqa at: June 15, 2009 at 3:33 PM said...

Aliaa Ezekiel,


huaaa..lamo x dgr cite mu neh..cehh..hahaa.

whoaa.tengkiueew..susa ni nk dpt pengakuan dr ko...hi3..=p

balek bile?..
sabtu......
hehe..
ko??
saje balek awal mek...
nk kemas brg..ceh..

fieqa at: June 15, 2009 at 3:41 PM said...

wslm nisa,


**wink3..
sharing is caring..
ade gaks tu aku mek dr kate2 ko kat ym..hehe..
aku tw ko prasan..hihi..
sharing is caring k!
thnks ingatkan..


hm,
wanita islam y profesional..
susah ni nk jwb soklan nie.
kerna aku pon belom tntu lagi smpai tahap nie..

ku rasa,

golongan wanita y mengangkat islam di hati dan perlakuan nya, di samping mberi sumbangan terbaek dlm kerjayanya..
ape2 y dilakukan oleh golongan ini disandarkan pada Allah..

ku harap, golongan sebegini masih ada n semakin bertambah,aamiin..
siapa kah y akan laksanakannya????
tepuk dada tnye iman..
kita lah..
kita lah generasi itu..
kalau bukan kita siapa lagi?
umat nabi Muhammad........

moge Khalifah akan hadir ntok tegakkan Islam hingga Islam berada di tempat teratas!

baca post ni..
tersentak btol..

http://natasyaazwin.blogspot.com/2009/05/demi-allah-aku-menunggu-kedatangan.html

fieqa at: June 15, 2009 at 7:53 PM said...

nisa, cuba hayati bait2 nie,

Ahli profesional yang bertaqwa

Yang benar-benar meletakkan Islam dijiwa

"Menggunakan profesionnya sebagai matlamat keakhirat sana"

insyaAllah.
gunakanlah sebaikny!

Related Posts with Thumbnails
 

© 2010 the labyrinth of piousBlogger Template by dzignine