Pages

masjid itu..

Saturday, July 25, 2009 Read Comment
~setelah diedit mengikut citarasa~

Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim

ku tak niat apa-apa
nak dapat ilmu niat utama
isra' mi'raj bahan cerita
kalau ada2 terjumpa siapa2 syukurlah
satu bas berpergian ke sana

hatiku sangat tersentuh
hatiku kian basah
ku terfikir
kosong nya kolej itu
yang dikejar2 adalah dunia
namun mana ruhinya?
lama sudah tak ada orang cakap2
lama sudah tak ada orang ingat2
lama sudah tak ada orang besar2 kan
tapi alhamdulillah masih ada yang tersedar
bagaimana yang lain-lain?

alunan lagu rabbani sentuh hatiku
butiran dari mata turun laju
entah kenapa sangat sentimental?
ku rasa rindu waktu sekolah
ku rasa rindu program2 ilmiah
ku rasa rindu dengan orang2 yang berlumba
ku rasa rindu ku ini dekat dua tahun
moga rindu ini menguatkan ku


namun..

ku senantiasa ucap syukur
masih ada yang faham
masih ada yang prihatin
masih ada yang berlumba
masih ada yang berkeinginan
mungkin situasi tidak sama
tempat kamu itu lain
tempat aku juga lain
tempat mereka juga lain
walau tak ramai
tapi kita lah yang kena mengubah
tidak kah begitu?

ku harap kita tidak hanyut dengan dunia
kita guna apa yang ada
untuk kejar matlamat kita
moga Allah sentuh hati kita
moga Allah terus menjaga kita
walau tak selalu menjaga Dia
tak adilkan kita?

ku belajar bahasa
tak lagi sains dan agama
ada subjek agama sangat kurang kreditnya
bukan setiap semester juga
mereka bertuah belajar agama
ku tanya jurusan apa, "dakwah dan apa..ku tak ingat pula"
wah!
ku tersentak dalam hati
untungnya kamu!
walau sebenarnya ku tak terfikir untuk teruskan bidang agama
kerana bidang sains pilihan utama
tapi sudah berpindah ke padang bahasa

tapi ku ingat janji Allah
ini yang terbaik buatku
ku ingin jadi shakespeare
guna bahasa pengaruh orang
tapi bukan cara dia
buat spekulasi agama
bukan ideologi dia
tapi ideologi kita
ideologi islam!
insyaAllah

mereka ambil ilmu hak kita
kata itu mereka punya!
jangan terpengaruh dengan persepsi
jangan terpengaruh dengan kehendak logik
kelak akan dipengaruh jiwa kita

sebelum pulang terjumpa lagi cikgu lama
baju prep adik-adik bertukar ke pink? wah!
sebuah pesan mengiringi perjalanan
lawatlah bumi itu sekali sekala
bumi yang banyak mentarbiyah jiwa

wallahualam

5 voice (s):

Norfa90.com at: July 25, 2009 at 7:58 PM said...

niece post....suke sgt......:)

Hamba Allah at: July 25, 2009 at 8:35 PM said...

hihi~~..
arigato!

ilham dr Allah buat renungan bersama warga kolej..insyaAllah..=)

fieqa at: July 25, 2009 at 8:37 PM said...

eh..kat atas ni aku senanya..tergune acount blog nuqaba' plaks..haha!..sowi2..

nurhdyh at: July 27, 2009 at 6:32 AM said...

salam.

3 baris last tu buat aku rindu y amat kat kisas.sedih pulak.

huu~

p/s:baju prep pink?!haha.

fieqa at: July 27, 2009 at 5:21 PM said...

wslm..

btol3..
saje buat ayat touching sket..
n ustaz sheikh ade pesan,
"kalo kamu sayang kat kolej, lawat lah kolej tue"..

huk~..ak x pena lagi g kisas after spm aritu.siyes.even studi dekat area kl je, tp tula, masa y seswai x jumpe lagi..tp insyaAllah mmg nk g sgt2..

haha!..
a'ar..dak muslimin la..y dtg aritu ustaz bawak just muslimin je satu bas..then, dorg pakai baju kaler pink ke merah2an sket2..aku pon terkejot gaks..wah..dah bertukar..
sejuk je ak tgk dowg.hurm..

Related Posts with Thumbnails
 

© 2010 the labyrinth of piousBlogger Template by dzignine