Pages

I feel lost

Thursday, August 27, 2009 Read Comment

"Freshkan diri, tingkatkan prestasi"

Jadikanlah kejujuran dalam hatimu
Jadikanlah kebenaran dalam pandanganmu
Jadikanlah Allah tujuan dan tuntutanmu

"Hai orang yang berselimut,
bangunlah, lalu berilah peringatan!
dan Tuhanmu agungkanlah!
Dan pakaianmu bersihkanlah,
dan perbuatan dosa tinggalkanlah,
dan janganlah kamu memberi dengan maksud
memperoleh balasan yang lebih banyak."
(al-mudatstsir:1-6)


"Kita lahir Zero"

"Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibumu
dalam keadaan tidak mengetahui sesuatu apa pun,
dan Dia memberi kamu pendengaran, penglihatan dan hati,
agar kamu bersyukur"
(An-Nahl:78)

Bersyukur!~
dari tiada menjadi ada
dari tidak tahu menjadi tahu
dari tidak mampu menjadi mampu
dari sengsara menjadi nikmat
dari lemah menjadi kuat

Sabda Rasulullah s.a.w.
"tiga perkara yang barangsiapa terdapat ketiga-tiga perkara itu padanya nescaya ia memperolehi kemanisan iman iaitu
Allah dan Rasul lebih dicintai dari yang selainnya
dan dia mencintai seseorang hanya kerana Allah
dan dia benci untuk kembali kepada kekufuran (maksiat)
sebagaimana dia benci untuk dicampakkan ke dalam api neraka"
(hadith riwayat Bukhari dan Muslim)

tarbiyah
menyucikan jiwa
membangunkan hati
meninggalkan jahiliyyah


yakinilah
bahawa dirimu istimewa
Setiap kita istimewa

manusia dinilai
bukan
dari mana asal-usulnya
apa latar belakangnya
apa kesilapan lalunya

dan manusia bukan dinilai
melalui petahnya percakapannya
lembutnya tutur katanya
berkesannya penulisannya

tetapi manusia dinilai
melalui perbuatan dan tanggungjawabnya

Usah difikirkan
dimana tempat mu di mata masyarakat
tetapi
fikirkanlah
bagaimana meraih posisi tertinggi
di sisi Allah
Yang Maha Pengampun
Yang Maha Mengetahui
Yang Maha Melimpah Nikmat & KurniaNya

Tarbiyah bukan untuk membentuk dan menyeragamkan keperibadian
Sama sekali tidak
tetapi tarbiyah adalah untuk mengakui
Keunikan peribadi adalah keistimewaan yang Allah anugerahkan


wallahu'alam


Tarbiyah membentuk jiwaku yang kosong. Bersyukurlah fieqa.
Jangan kau hilangkan kerinduan hati ini Ya Allah..


Sumber : Akhawat

6 voice (s):

~cik zue~ at: August 27, 2009 at 7:56 PM said...

akak..thnx a lot sbb buat post ni!
i'm appreciate it so much..

alaq ashiqin at: August 28, 2009 at 5:02 AM said...

salam fieqa...
lame da lawat blog nie..
salam ramadhan...
islam tak pernah perlukan kita, tapi kite yang perlukan islam...
carilah Dia, gapailah cinta-Nya, nescaya dunia akan berada di tangan mu..
hehe...take care!=D

fieqa at: August 28, 2009 at 8:16 AM said...

~ct zue~


ohh..its ok..
sje je2 wat..ttbe terasa 'kosong' sgt2 deh.huk3...

akk br nk comment post awak y latest tue..x smpat lak skrg.tbe2 awak dtg blog akak plaks..hehe..cm ade chemistry..=)

fieqa at: August 28, 2009 at 8:19 AM said...

alaq ashiqin,

wslm alaq..
wah2..thanks for the words..
sooth my soul..=)

lme dah x melawat ek?..hehe..sila2 la lawat lagi..xde pe2 sgt..


take care jugak ye alaq!!..=)

see u in d next daurah!..=)
insyaAllah..

pengemislaila at: August 28, 2009 at 4:27 PM said...

I feel lost too..

lately..feel very2 lost

tika bersendirian
pasti bertangisan
tiap ketika
tiap saat

ujian itu tarbiah
Ramadhan bulan tarbiah
~walau belum sminggu berada diblan ini,satu per satu ujian menimpa..

Alhamdulillah..Allah mahu lebih dekat dengan-Nya~ thankz Allah

fieqa at: August 29, 2009 at 9:11 AM said...

ohh really?..

d same goes to me la at that time..
now, hamdalah, its getting better..
pray to Allah ya for Him to let you to be strong in confronting ur life!...

insyaAllah..thanks 4da renungan..=)

Related Posts with Thumbnails
 

© 2010 the labyrinth of piousBlogger Template by dzignine