Pages

Jiwa

Tuesday, December 1, 2009 Read Comment

jiwa yang merangkak,
terasa ingin berlari,
bisakah wahai jiwa,
andai kamu baru pandai berjalan,
kadangkala senang jatuh jika tak dipegang.

bagai tertusuk-tusuk,
bagai titisan hujan menyuburi bumi,

bagai burung helang menyentap mangsanya,

mengisi bekalan yang sangat nipis.

jiwa ini membina diri,

fitrah jiwa yang senang terleka dibuai mimpi,
jiwa
ini perlu sokongan,
untuk
cahaya cintaNya dan jernihan iman,
moga tidak jauh tergelincir dari dasar jalan.

jiwa ini sedang mencari kekuatan,
pada Allah segalanya bertawakal,
namun tetap merintih kepiluan,
Oh Allah, masih adakah peluang untuk jiwa ini berjuang di jalanMu?


Tunjukilah kami jalan yang lurus, (Al-Fatihah-1:6)

(yaitu) Jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepada mereka; bukan (jalan) mereka yang dimurkai dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.(Al-Fatihah-1:7)

Sesungguhnya orang-orang yang beriman, orang-orang yang berhijrah dan berjihad di jalan Allah, mereka itu mengharapkan rahmat Allah, dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (Al-Baqarah 2:218)

Extended reading: Membina diri jadi Murabbi

8 voice (s):

Hamzah Marwan at: December 1, 2009 at 2:29 PM said...

salam..nak jumpa jln itu bukan mudah, satu caranya adalah dengan mengenali mereka yg sudah jumpa jalannya..mereka itulah ulama yg benar..berdampinglah dengan merka:)

fieqa at: December 1, 2009 at 2:53 PM said...

wslm,
terima kasih atas nasihat..
btol3..terima kasih atas pndgn..sgt dihargai..

suker quotation

"dengan mengenali mereka yg sudah jumpa jalannya"

sgt2 btol.

insyaAllah,akn cube sedaya mampu dgn izinNya..

btw, hm..jmpe ulama?..
depends on tempat n environment jugak la kan..
cam mesir msti byk terdedah dgn environment y cmtu..

mybe exposure setiap dr kita berlainan antra satu sama lain..
berusaha la semampu mana, moge Allah permudahkan ntok menemui jalanNya..

insyaAllah..

pe2 pon, terima kasih atas nasiht!
sgt dihargai!
=)

fieqa at: December 1, 2009 at 4:23 PM said...

hm, br terfikir,
klo istilah 'ulama' tu, mksud nye orang y berpengatahuan eh?..dr perkataan 'a'lama' or 'ilmu'.eh, ntah..kot..rasernye.

so, I got ur point..thanks!..
mndekatkan diri dgn orang2 y berpengthuan n y mencampuri2 orang2/golongan soleh..
insyaAllah..

n ade kan kata2, kwn2 cerminan kita..

hurm..

thanks anyway!

oh, Allah, kuatkan aku!

fieqa at: December 1, 2009 at 4:24 PM said...
This comment has been removed by the author.
fieqa at: December 1, 2009 at 4:33 PM said...

i mean, istilah 'ulama' dlm erti kata sebenar..?

mksud dia, orang2 yg berpengtahuan la kan, espcially dlm bab agama..

but then, sje nk thu.
klo dlm environment kat klej, or kat mne2 je,
klo berdampingan orang2 y berpengathuan dlm agama, bleh ke regard mereka2 as 'ulama'..i mean, orang y berpengetahuan..?

eh, sorry sgt klo salah ke soklan nie..tak tahu..sje nk tny..n raser curious nk thu..miskin ilmu sgt..huk3

Hamzah Marwan at: December 1, 2009 at 8:56 PM said...

ana pown xtau...skadar yg ana arif, org yg stakat berilmu tu adalah org alim..ulama ni adalah org yg penuh dgn ilmu dan mengamalkannya...stu ciri utk mengenal mrk adalah mlalui akhlak merka..xsush pown nak cari mrka..klu fieqa rajin cari, kat msia tu pown da ckup ramai..antara yg ana bleh bg contoh, Syeikh Fuad Kamaluddin al-Maliki, sering mengajar d msjid Tman TAR..nak jmpe bkn stakat kne usha, kne byk juga pbaiki diri n mohon Allah tjukkan jalan...mudah2n ulama yg kita temui itu mendokong penuh ajrn al-Quran dan sunnah, bukan dari klgn ulama2 su'...

nurhdyh at: December 1, 2009 at 8:59 PM said...

betulla tu piqa.hehe.

alim=org y mengetahui
ulama'=org2 y mengetahui(plural)
ada ilmu yang mendalam dalam hal ehwal Islam dan beramal dengannya.

bg soklan y last tu kan.pd pndpt ak hanya org2 y betul2 faqeh dalam sesuatu cbg agama can be regarded as ulama dan bukanlah sekadar mengetahui.

just my 2 cents.heheh.

p/s:muadz bin jabal akan menjdi imam ulama di akhirat kelak.

tulip putih at: December 3, 2009 at 6:27 AM said...

hamzah:

wah.jzkk atas explanation tu..
hm, btol3..diri pon serba kekurangan..
kene bnyk mengislahkan diri disamping mengajak orang lain kan?

majid Taman Tunku Abdul Rahman ke?..
thnks for the info..

jap, alamak.konfius lagi la pulak..

"mudah2n ulama yg kita temui itu mendokong penuh ajrn al-Quran dan sunnah, bukan dari klgn ulama2 su'.."

ulama2 su' tu ape pulak eh?


_____________________________

dayah:

dayah!
thanks for giving ur opinion k.
btul3..

org2 y betul2 faqeh dalam sesuatu cbg agama can be regarded as ulama dan bukanlah sekadar mengetahui.

aku setuju jugak ngn kata2 ko.

sal muaz bin jabal,
iyer?
pena gak go through sal tokoh ni,
tp x brapa dah nk ingat dah..
thanks yer dayah atas perkongsian..

really appreciate it!..

=)

Related Posts with Thumbnails
 

© 2010 the labyrinth of piousBlogger Template by dzignine