Pages

Kiamat 2012 vs Al-Qiyamah

Monday, December 7, 2009 Read Comment

Popular. Heboh. Kecoh.
Isu Kiamat 2012 yang merebak ke serata dunia.
Saya sendiri masih banyak lagi ilmu perlu digali berkenaan isu tersebut dek bacaan yang masih lagi tidak luas.
Kita boleh menilai isu tersebut dari pelbagai pandangan dan sudut.
Tapi apa juapun,
cuba kita renung-renungkan kembali ayat-ayat Allah di dalam surah Al-Qiyamah (Surah 75) yang bercerita tentang hari Kiamat.
Moga ada manfaatnya.

Kiamat 2012 vs Al-Qiyamah.

1) Aku bersumpah demi hari kiamat,

2) dan aku bersumpah dengan jiwa yang amat menyesali (dirinya sendiri).

3) Apakah manusia mengira, bahwa Kami tidak akan mengumpulkan (kembali) tulang belulangnya?

4) Bukan demikian, sebenarnya Kami kuasa menyusun (kembali) jari jemarinya dengan sempurna.

5) Bahkan manusia itu hendak membuat maksiat terus menerus.

6) Ia berkata: "Bilakah hari kiamat itu?"

7) Maka apabila mata terbelalak (ketakutan),

8) dan apabila bulan telah hilang cahayanya,

9) dan matahari dan bulan dikumpulkan,

10) pada hari itu manusia berkata: "Ke mana tempat berlari?"

11) sekali-kali tidak! Tidak ada tempat berlindung!

12) Hanya kepada Tuhanmu sajalah pada hari itu tempat kembali.

13) Pada hari itu diberitakan kepada manusia apa yang telah dikerjakannya dan apa yang dilalaikannya.

14) Bahkan manusia itu menjadi saksi atas dirinya sendiri,

15) meskipun dia mengemukakan alasan-alasannya.

16) Janganlah kamu gerakkan lidahmu untuk (membaca) Al Quran karena hendak cepat-cepat (menguasai)nya.

17) Sesungguhnya atas tanggungan Kamilah mengumpulkannya (di dadamu) dan (membuatmu pandai) membacanya.

18) Apabila Kami telah selesai membacakannya maka ikutilah bacaannya itu.

19) Kemudian, sesungguhnya atas tanggungan Kamilah penjelasannya.

20) Sekali-kali janganlah demikian. Sebenarnya kamu (hai manusia) mencintai kehidupan dunia,

21) dan meninggalkan (kehidupan) akhirat.

22) Wajah-wajah (orang-orang mukmin) pada hari itu berseri-seri.

23) Kepada Tuhannyalah mereka melihat.

24) Dan wajah-wajah (orang kafir) pada hari itu muram,

25) mereka yakin bahwa akan ditimpakan kepadanya malapetaka yang amat dahsyat.

26) Sekali-kali jangan. Apabila nafas (seseorang) telah (mendesak) sampai ke kerongkongan,

27) dan dikatakan (kepadanya): "Siapakah yang dapat menyembuhkan?",

28) dan dia yakin bahwa sesungguhnya itulah waktu perpisahan (dengan dunia),

29) dan bertaut betis (kiri) dan betis (kanan),

30) kepada Tuhanmulah pada hari itu kamu dihalau.

31) Dan ia tidak mau membenarkan (Rasul dan Al Quran) dan tidak mau mengerjakan shalat,

32) tetapi ia mendustakan (Rasul) dam berpaling (dari kebenaran),

33) kemudian ia pergi kepada ahlinya dengan berlagak (sombong).

34) Kecelakaanlah bagimu (hai orang kafir) dan kecelakaanlah bagimu,

35) kemudian kecelakaanlah bagimu (hai orang kafir) dan kecelakaanlah bagimu.

36) Apakah manusia mengira, bahwa ia akan dibiarkan begitu saja (tanpa pertanggung jawaban)?

37) Bukankah dia dahulu setetes mani yang ditumpahkan (ke dalam rahim),

38) kemudian mani itu menjadi segumpal darah, lalu Allah menciptakannya, dan menyempurnakannya,

39) lalu Allah menjadikan daripadanya sepasang: laki-laki dan perempuan.

40) Bukankah (Allah yang berbuat) demikian berkuasa (pula) menghidupkan orang mati?


Benarlah kata-kata Allah yang Maha Agung!


Saya ada link-kan beberapa bacaan lanjutan.
Tapi saya sendiri pon tak lagi habiskan lagi membaca semua link2 ini.
Dan tidak pasti kebenaran tulisan-tulisan ini.
Namun, selepas bacaan, nilailah sendiri isu ini dari sudut pandangan islam.
Apa jua pun, datangnya hari Kiamat itu atas kuasa Yang Maha Esa.
Kuasa manusia tentang ilmu ghaib sangat-sangatlah terbatas.

Hari kiamat = adakah kita sudah bersedia untuk menghadapinya?

Ia suatu yang pasti.

Dan menurut pandangan seorang sahabat saya,

secara sekilas pandang

melihat apa yang ingin dibawa 'diorang' secara kasarnya-

1. tahu saje bila nak kiamat n bagaimana caranya
2. boleh je nak selamat dari kiamat nih
3. 'diorang' nih boleh menyekat @ menangguh kiamat dari terjadi
4. takde lah yang lebih hebat dari diorang

(berdasarkan pelbagai jenis cerita ala2 kiamat yang diorg hasilkan)

moga kita tak terpengaruh..amin"

Wallahualam.

Extended readings:

2012..Menyingkap kedangkalan seorang insan
Kiamat 2012 - H1N1
Isu kiamat ternyata badai matahari
Kiamat 2012- Kajian Apocalypse
Kiamat Tak Sama seperti yang digambarkan oleh Filem 2012
Kiamat 2012 menggoncang akidah 1
Kiamat 2012 menggoncang akidah 2
We were warned : Histeria 2012


3 voice (s):

fitrijohari at: December 7, 2009 at 7:15 AM said...

btul...mayb dr filem tu gambaran mengenai hari kiamat..ramalan tu pun base dr kalendar puak mayan..
apapun hanya Allah yang maha mengetahui..be prepared...

ibnulazim at: December 8, 2009 at 1:22 PM said...

kiamat akan datang pada setiap orang iaitu mati. semakin hari, semakin dekat.. huhuhu..

tulip putih at: December 8, 2009 at 8:11 PM said...

fitri johari:

btol. tapi itu hanya gmbaran manusia kan dan sangat2 terbatas dek akal fikiran..

namun, Allah jua yang mengetahui segala ketetapan..

btw, thanks for commenting!

ibnulazim:
wah. terima kasih atas peringatan..
something to ponder..
btol3!

Related Posts with Thumbnails
 

© 2010 the labyrinth of piousBlogger Template by dzignine