Pages

Maghfirah

Sunday, August 29, 2010 Read Comment

Ya Allah, Engkaulah Rabbku, tiada ilah kecuali Engkau.
Engkau ciptakan aku dan aku adalah hamba-Mu.
Aku berada di atas janjiMu semampuku.
Aku mohon perlindungan dair keburukan perbuatanku.
Aku mengakui banyaknya ni'mat (yang Engkau anugerahkan) kepadaku
dan aku mengakui dosa - dosaku,
maka ampunilah aku.
Kerana sesungguhnya tiada yang mengampuni dosa melainkan Engkau.

(zikr Al-Ma'thurat)


sungguh istiqomah itu berat untuk dilaksanakan,
hanya Engkau sajalah sebaik-baik penolong,
dan syaitan jua penghalang istiqomah itu.
istiqomah bukan bergantung pada nilai2 manusiawi, mahupun duniawi dan material,
akan tetapi kuatnya hubungan dengan Allah,
dan mujadahah diri.

Hatta sahabat-sahabat rasulullah saw yang ditarbiyyah direct oleh baginda,
jua merasakan perkara yang sama,
yakni sungguh berat untuk melaksanakan istiqomah.
Hanzalah yang men'claim dirinya munafik,
atas alasan ingat akan perihal dunia (isteri, kebun dan lain2), saat keluar dari rumah Rasulullah.
Lantas Abu Bakar pon membalas,
"Eh, engkau pon camtu ke?"

Rasulullah menjawab,
"Satu demi satu, istiqomahkanlah diri anda masa demi masa"

"Dan tetaplah engkau (di jalan yang benar) sebagaimana telah diperintahkan kepadamu dan orang yang bertaubat bersamamu, dan janganlah kamu melampaui batas, Sungguh, Dia Maha Melihat apa yang kamu kerjakan"
(Hud, 11:112)

Ya Allah, kau berikanlah kami kemanisan dalam beribadah,
terutama dalam fasa maghfirah ( pengampunan).
Engkau sajalah yang mengetahui rahsia-rahsia kami,
Bantulah kami dalam membersihkan diri kami dari segala kekotoran hati dan jiwa dan seluruhnya.
bantulah kami dalam meningkatkan tarbiyyah dzatiyah kami.

"Allah yang bantu kita untuk istiqomah, Allah yang bantu kita...."


sangat menggugah jiwa)

0 voice (s):

Related Posts with Thumbnails
 

© 2010 the labyrinth of piousBlogger Template by dzignine